Friday, July 15, 2011

Makanan dalam pantang. #yang boleh dan tidak#

Aku berurut kali nih lewat sangat. After one week baru aku menggelabah cari tukang urut sebab tukang urut yang aku dah book tuh penuh.

En.hubby booked Ibu je... tp x booked tarikh sebab aku la yang punyer pasal. Konon2 dah agak berani disentuh oleh orang baru aku suruh panggil Ibu, sekali bila panggil Ibu tuh penuh giler. 2 minggu lepas tu baru free.

Nak tak nak aku cari tukang urut lain dulu. Merana kejup badan sebab sakit gilos orang tu urut. Tapi bagus jugak sebab bila aku panggil Ibu tu balik after a week mengurut, dia kata badan aku ok... x banyak angin. Maybe katanyer sebab aku jaga makan. Jaga lah sangattttkannnn....  hihihihi....

Padahal punyer la meronta2 aku nak makan macam2... mana tidaknyer.... time aku kene sekat makan, time tu la macam2 makanan nak tersembul.

Fyi aku nih fruit lover! Pantang nampak buah ok. Time kene sekat nih la datang buah epal banyak2 (x sure boleh makan ke tak? hujung2 aku lantak sebiji gak), anggur segugus yang menusuk kalbu (xtau pun boleh makan..kalo ku tau dah ku sebat awal2), buah rambutan, sebakul si hitam si tampok manggis my favourite, buah limau bali sedap giler. Oh my...

Time berpantang gak la mak aku sibuk masak nasi lemak harum semerbak mewangi satu rumah buat aku rasa luluh jantung x menahan nak terkam dengan sambal favourite air tangan mak. Perghhhh.....

Nasib la nasi ayam boleh makan. 2 kali mak masak... kali ke-2 aku sebat dengan tomato sebab mana syiok weh makan nasi dengan sup aje. Meronta2 la hatikan tengok sambal mak tu kalo di taruh dengan sayur2an yang menjadi kegemaran aku.

Asal ada makanan yang bila aku tanya mak "mak dot dot dot nih boleh makan x?" Kalau mak aku jawab "entahlah... tapi sejuk kot. xyahla..." Rasa macam nak jerit je bagitau.. "Doktor kata makan xde yang boleh pantang punnnnn!" huwaaaaa......

So agak2 nak langgar pantang.. aku google cari makanan dot dot tu boleh makan x? Agak2 byk info kata x, aku jauhi la dengan berat hati. Agak-gak ada kata boleh, ada kata tak.. aku cubit la sket buat pelepas nafsu serakah nih.  :p

Meh share info yang aku dapat. Rajin blogger nih summarykan. Mostly memang ramai yang cakap dan cerita benda yang sama macam yang disenaraikan. So.. sesaper nak buat panduan... sila sila silakan...

Yang di striketrough+yellow tu adalah yang tidak aku makan sepanjang 44 hari ni. Dan ada antaranya akan aku pantang dari ambil sampai at least 3 bulan untuk make sure aku betul2 sihat dan boleh sentuh memandangkan aku bf Qisya.


BOLEH
TIDAK BOLEH

AYAM & DAGING


·                     Burung puyuh
·                     Burung merpati
·                     ayam hitam
·                     ayam didik
·                     ayam selasih
·                     ayam kampung
·                     daging batang pinang
·                     Ayam biasa (takut gatal)

IKAN

Penting:
Ikan berbisa jika dimakan oleh ibu-ibu dalam pantang boleh menyebabkan turun darah dan bentan

Ikan haruan menyembuhkan luka.
Ikan yu membanyakkan susu ibu
·                     Ikan haruan
·                     Ikan yu
·                     Ikan selar
·                     Ikan gelama
·                     Ikan jenahak
·                     Ikan merah
·                     Ikan tenggiri
·                     Ikan kurau
·                     Ikan bawal putih
·                     Ikan senangin
·                     Ikan bilis
·                     Ikan kering
·                     Ikan masin (aku curi2 makan sebab mak aku masak tawar)
·                     Ikan keli
·                     Ikan bawal hitam
·                     Ikan terubuk
·                     Ikan duri
·                     Ikan pari
·                     Ikan sembilang
·                     Ikan parang
·                     ikan kembung
·                     Ikan tamban
·                     Ikan cencaru
·                     Ikan tongkol
·                     makanan laut
o                  udang
o                  sotong
o                  kerang

ULAM ULAMAN

Ulam-ulaman ini mengandungi fiber, zat galian (mineral) dan pelbagai vitamin, termasuklah A, C dan E, bersifat anti oksidan.

Jantung pisang membanyakkan susu ibu

Ulam kunyit mengembalikan kecergasan badan dan
menyembuhkan luka dalaman
·                     halia
·                     Serai
·                     Lengkuas
·                     pucuk pegaga
·                     pucuk mengkudu
·                     pucuk ulam raja
·                     lempuyang
·                     jantung pisang rebus
·                     daun atau ubi cekur
·                     bunga kantan
·                     kunyit hidup
·                     daun lemuni hitam
·                     daun kaduk
·                     daun sekentut
·                     daun kesum
·                     daun cemumar
·                     daun pudina
·                     daun kari
·                     daun bebuas
·                     daun ruku


SAYUR-SAYURAN /

Penting:
Mengambil sayur-sayuran  menjalar, sejuk serta beranginboleh menyebabkan ibu-ibu kembung dan sakit-sakit badan.

Lobak putih dan peria membanyakkan susu ibu

Peria memudahkan buang air besar, membantu membersih dan melancarkan peredaran
darah dalam tubuh.
·                     Ubi kentang
·                     Peria
·                     Sawi
·                     Lobak merah
·                     Lobak putih

·                     Ubi kayu
·                     Kangkung
·                     Petola
·                     Terung
·                     Cili (dh hujung2 aku makan pedas sket sebab mak masak xde rasa)
·                     Timun
·                     Tomato (aku curi2 makan time mak buat nasi ayam kali ke-2)
·                     Brokoli
·                     Kubis
·                     Seledri
·                     Sayur keladi
·                     pucuk ubi
·                     pucuk paku
·                     bayam
·                     sayur atau daun keti (bunga putih)
·                     kacang panjang
·                     kacang botol
·                     labu
·                     rebung
·                     jeruk maman
·                     petai
·                     jering

BUAH-BUAHAN

Penting:
Makanan tersebut dilarang kerana dapat mengakibatkan sakit tulang dan sejuk otot serta lemah sendi. Penyakit-penyakit tersebut diketahui telah banyak berleluasa di barat dan dikenali sebagai artritis dan rheumatisme.
·                     Anggur
·                     Kurma
·                     Oren
·                     Epal merah
·                     Strawberi
·                     Peach
·                     Prune
·                     Kismis
·                     Longan cina

*Aku ada makan limau bali. Geram tengok mak aku beli banyak. Manis pulak tu, jadinyer aku sental diam2 time semua orang xde rumah.

·                     Nenas
·                     Limau
·                     buah lai
·                     tembikai susu
·                     tembikai merah
·                     tembikai cina
·                     epal hijau
·                     kiwi
·                     buah pear
·                     pisang
·                     jambu
·                     belimbing
·                     durian belanda
·                     mangga
·                     betik
·                     ciku
·                     langsat
·                     nangka
·                     cempedak
·                     pisang masak hijau
·                     pisang nangka
·                     pisang embun
·                     pisang udang
·                     ubi kayu
·                     ubi keladi
·                     sengkuang
·                     manggis
·                     macang
·                     kuinin
·                     binjai


LAIN-LAIN MAKANAN

Asam jawa membantu membuang air besar selain dari
menyegarkan tubuh badan 
·                     Biskut
·                     Roti
·                     Nestum
·                     Quaker Oat
·                     Cornflakes
·                     Masakan panggang
·                     Masakan rebus
·                     Masakan kukus
·                     Masakan bakar
·                     Masakan salai
·                     Asam jawa
·                     Asam keping
·                     Tempe
·                     Burger
·                     Nugget
·                     Sosej
·                     Bihun
·                     Mee
·                     Kuey teow
·                     Laksa
·                     Telur
·                     Semua jenis ubi
·                     Semua jenis makanan laut
·                     Masakan berminyak boleh tetapi sedikit/jarang-jarang

AIR

Penting:
Ibu-ibu tidak boleh minum minuman sejuk, tajam dan jus daripada buah-buahan yang dilarang

Air kunyit mengecutkan rahim dan mencuci darah.

Air rebusan pegaga ini membersihkan darah dalam tubuh ibu yang baru
melahirkan anak.
Manjakani berfungsi untuk mengering dan mengetatkan pangkal rahim.

Air jus halia kurma boleh membuang angin dalam badan dan menambah tenaga.

Air madu memanaskan badan.
·                     air suam
·                     air pati kunyit
·                     jus pegaga
·                     air halia
·                     air kopi
·                     air manjakani 
·                     jus halia kurma
·                     air madu


·         Yang aku minum time berpantang air suam panas2, wajib panas nanti x keruan aku minum. Milo, horlicks, hot choc dan nestum. Dah pertengahan pantang aku curi2 minum susu yogurt bliss tuh sebab minum air tu mudah lawas. Hihihihihi…..
·                     air ais
·                     air sejuk
·                     air bergas
·                     air tebu
·                     air cincau
·                     air kelapa muda
·                     air jus buah-buahan yang dilarang



Sumber dari http://hidayahmk.blogspot.com/2011/03/makanan-dilarang-semasa-pantang.html

* Mak aku macam x berapa tahu kot ramai kata bawal hitam gatal sebab mak aku kata bawal hitam boleh je makan. Memang bawal hitam gakla yang mak aku rajin beli, easy to get. Jadinyer aku makan je, cuma elak makan banyak.

Tak tergamak plak aku nak bagitau mak aku yang orang kata bawal hitam tu gatal sebab dia pernah kasi aku makan taugeh, sekali tu kakak ipar aku kata taugeh sejuk. Pada pendengaran dia dari kata2 orang, taugeh tu boleh kecutkan peranakan. Dah clash info kat situ. Xmoh dia terasa hati, aku abaikan je. Balun je selagi x memudaratkan diri aku nih.  :)









3 comments:

Yen said...

wei kawan...aku tak sedisiplin ko..aku mcm je mcm biasa huhu...aka aku tak pantang pun :).

bila la aku ade masa nk tgk ko ni...
aku ni pun tak terurus dah hehehe

I-sya said...

Yen;

aku pantang pun xdela ketat mana pun. tp aku follow la apa yg patut.

xyah la ko memikir nk melawat aku weh. ada rezeki sampai la bebila pun. ko pun dok kalut dgn anak2 yg xsihatkan?

yen, ameda tu x perlu bawa la eh. aku decided pakai medela swing juga. xkisahla single pumping pun. blaja2 sesuaikan dulu. :)

Yen said...

oit kawan ko ni pantang ke ape online je hahaha....
ala cha...pump tu cuma alat bantuan..yg penting usaha ko jgn give up ok...